måndag 3 september 2012

Extensiva intervaller på cykel plus spinningtips!

I dag på lunchen hälsade jag på Jessica och SATS Regeringsgatan. Jag var med på Jessicas spinningklass och på schemat idag stod extensiva intervaller. Efter uppvärmning till bra bra jättebra spinningmusik körde vi extensiva intervaller om 3, 2 och 1 minut. Två varv. Mellan varje intervall vilade vi halva tiden som intervallen varat. Det är just det som är upplägget med extensiva intervaller, vila (aktivt) halva tiden man arbetat. Tanken med det upplägget är inte helt oväntat att förbättra konditionen. Under intervallerna ligger man på en hög aerob nivå vilket betyder att man ligger på en ansträngningsnivå där man fortfarande har tillräcklig mängd syre i musklerna för att förbränna energin utan att skapa mjölksyra. I en extensiv intervall ligger man alltså precis under sin mjölksyra tröskel. Jag kan meddela att den här typen av intervallträning är nog jobbig ändå. Herregud vad jag svettades! Tyvärr har min pulsklocka lagt av tillfällig men jag har ganska bra koll på mig själv och tycker att det funkade ändå. Jessica är dessutom en jättehärlig instruktör som verkligen passar min smak. Alltid väldigt glad, bra instruktioner och lagom mycket pepp. Lagom ja. Gud vad jag tycker det är enerverande att träna för någon som gapar och skriker sig igenom halva klassen. Eller hela. Nä hellre Jessicas energi, kloka ord och vältajmade instruktioner!

Det var min första gång på SATS Regeringsgatan och jag tycker absolut att det var ett fint och fräscht gym. Konstaterade dock med ett litet leende att det är ett lite annorlunda klientel i omklädningsrummet än på Friskis och lite mer ögonskugga och hårfön efteråt. Trots detta och prisskillnaderna är jag småsugen på SATS. Regeringsgatan kommer ju nämligen att öppna sin alldeles egna crossfitbox! Det är dyrt att ha gymkort överallt (Friskis, yoga på duCalme, beachmedlemskap) och jag har inte råd med ett ytterligare på till exempel Crossfit Nordic. Optimalt vore att kunna köra styrka, cykel, yoga och crossfit på samma ställe! Någon sandlåda ska jag nog inte räkna med på SATS dock.
Fin intervallbacke va! Ta med i tanken till nästa spinningpass.

TIPS 1 Återhämtning Efter passet fick vi en miniföreläsning om hur nedvarvningen är viktigare än stretchandet – om man måste välja. Till exempel när man har bråttom efter en lunchklass. Jag brukar själv predika om detta, senast igår på cykeln nånstans efter Alvik för Jens som i sin tur svarade ”men det är ju så tråkigt”. Jag tycker inte det, jag tycker att det är skönt och jag känner själv skillnaden och vilken bra effekt det har. Jens brukar också klaga på total dödhet dagen efter sina pass – vilket jag vet har allra mest att göra med att han är helt sanslöst bra på att verkligen ta ut sig och ge allt – men jag tror inte det skulle skada med lite nedvarvning efter passen heller. Efter tuff träning är musklerna tighta och stressade och behöver blod för att reparera sig snabbt och skölja bort slaggprodukter. På cykel görs det bäst med ett lite lättare motstånd men med hög kadens (as in du trampar fort).

TIPS 2 Välj rätt pass Jessica brukar tydligen variera upplägget på sina klasser, något man ju verkligen uppskattar om man är stammis och vill ha variation. Annars kan jag uppskatta att det är samma typ av pass varje vecka om man vill vara nitisk med sin träningsplanering. Själv väljer jag snarare klasser utifrån vad jag vill köra, kondition, styrka eller rörlighet och sen väljer jag den instruktör jag tycker bäst om. Jessica skulle absolut vara en sådan instruktör som jag skulle veta garanterat levererar en bra klass med kvalitet. Kör jag spinning räknar jag ju med att få köra nåt typ av kortare pass med intervallträning (jämfört med säg landsvägscykling på racer mil efter mil) men exakt vilken sorts intervaller spelar inte lika stor roll – tvärt om är det ju kul med nya tips och inspiration.

TIPS 3 SATS Regerinsgatan har snygga Nike-kläder i sin butik. Spanade längtansfullt på två olika linnen. Kanske måste gå och köpa?

5 kommentarer:

Malin sa...

Åh, nästan så man blir sugen på att prova spinning! =)

Kul att läsa tipsen också! Även intressant med jämförelsen mellan klientelet på olika gym. Särskilt som SATS har som mål att "träning för alla", när det är något som jag tror Friskis lyckats lite bättre med?

Malin sa...

Åh, nästan så man blir sugen på att prova spinning! =)

Kul att läsa tipsen också! Även intressant med jämförelsen mellan klientelet på olika gym. Särskilt som SATS har som mål att "träning för alla", när det är något som jag tror Friskis lyckats lite bättre med?

Erika sa...

Ja - just det tycker jag Friskis lyckats bättre med. Nu har jag ju egentligen bara kört klasser för Jessica och nån enstaka annan instruktör men just Jessica är ju väldigt, väldigt bra. SATS är också bra om man vill köra många olika sorters dansklasser. Annars kan jag inte se varför man skulle betala mer för SATS. Friskis har ett brett och modernt utbud med bra instruktörer.

LinaTriathlet sa...

Jag har cyklat för Jessica en gång under Nike eventet och det var en grym klass och jag fastnade verkligen för henne. Sådan otrolig energi och musik i min smak. Bra upplägg, inspiration till mina pass jag ska göra i veckan! :)

Jessica sa...

Fina ni - miljoner tack för alla fina ord.
Massa kramar generad Jessica