onsdag 11 april 2012

Tabataintervaller

Ganska tungt. Väldigt tungt. Skönt tungt. Det är betyget på kvällens tre tabatacirklar för ben, överkropp och mage/core! Jag är sjukt hög på träningsendorfiner just nu och fullkomligt njuter av dom - endorfinerna alltså. Två maniska dagar på jobbet med enerverande grejer på löpande band har satt mig något ur balans men det här passet, vilken energikick. Träning är en galet bra grej! Tack till Sara för strålande sällskap också.

Tabataintervaller för hela kroppen
Tabata innebär 20 sekunder arbete + 10 sekunder vila. Upprepa varje cirkel 8 gånger.

Du behöver: En bänk eller en låda, två kettlebells – en lättare och en tyngre – en bosuboll,  två fria vikter alt två jämntunga kettlebells, kanske en tunn matta.

Ett tips är att ta med sig papper och penna för att hålla reda på hur manga varv man har gjort av varje cirkel. Hinner man med kan man även skriva hur många repetitioner man hinner med per övning och jämföra framåt. Jag använder en särskild tabata app som håller reda på tid och antal varv av cirkeln.

Passet är tänkt att kombinera styrka och kondition och det finns en tanke med ordningen på övningarna. 

CIRKEL 1 - BENSTYRKA

* U
TFALLSSTEG MED FRONT KICK

* BURPEES

* SQUATS MED KETTLEBELL

*
KLIV UPP PÅ BÄNK MED KETTLEBELL

Kort vila. Max några minuter.

CIRKEL 2 - ÖVERKROPPSSTYRKA

*
KETTLEBELLDRAG (HÅLL KB MED RAKA ARMAR, DRA UPP MOT HAKAN)

*
K
ETTLEBELLSVING 

* HANTEL/KETTLEBELL-RODD 

* T
RICEPSPRESS MED KETTLEBELL

Kort vila. Max några minuter.

CIRKEL 3 - CORESTYRKA

* SITUPS PÅ BOSUBOLL

*
RYGGLYFT

*  BÅTEN

* AKTIV PLANKA. DRA FRAM KNÄNA MOT AXLARNA. LÅNGSAMT.



Bencirkeln kunde ha varit ännu tuffare tycker jag, även om de sista varven var rätt tunga. Jag svettades som en gris och blev trött i coremuskulaturen också (sweet!) av att kliva upp på bänken. Men nästa gång kommer jag nog skippa sparkarna och köra utfall med kettlebells i händerna istället.

Överkroppscirkeln var mycket tyngre. Framför allt ställdes min greppstyrka på prov. Och rodd med hantlar! Huga så tungt.

Corecirkeln blev förstås inte lika pulshöjande men nu var jag riktigt på bettet och hade trots mjölksyra nog orkat ett par varv till. Det var en klart härlig, väldigt brännande cirkel!


Min och Saras plan var ursprungligen att flytta in med kettlebells etc i lilla salen på Friskis Lindhagen och skapa vårt eget tabatagym. Jag hade kollat schemat och och det skulle inte vara något pass när vi var där. Istället visade det sig att de hade ledaruttagning ikväll och vi fick vara lite kreativa. Vi släpade helt sonika alla vikter och en låda till den lilla väntytan utanför lilla salen och fick vårt eget gym där istället. Perfekt! Vi slapp sällskap under större delen av passet bortsett från några andra som också behövde mer plats men mot slutet dök Friskis eventuellt nya ledare upp i soffan bakom oss. Då kände jag mig så inboad att det inte gjorde något.

Är inte annars detta det ständiga problemet med cirkelträning och tabataintervaller? Var ska man vara och hur ska man lyckas "paxa" sina olika redskap? Några olika grejer behöver man ju oftast i alla fall! En bra grej är att ha sällskap, det blir så mycket enklare då - och roligare såklart!


4 kommentarer:

LinaTriathlet sa...

Återigen grymt bra tips!!:)
Måste provas någon dag!!

Erika sa...

Låter som grymt bra träning. ska jag lätt testa :-)

Malin sa...

Åh, så imponerad av er som komponerar era egna pass och sedan fullföljer dem. Jag slutar när det blir jobbigt om inte någon annan puschar... ^^

Erika sa...

Ja, testa passet! Det är grymt faktiskt.

Malin: Jag kan vara så ibland. Men nu var ju trots allt Sara med ;) Värst är om man är hemma tycker jag. Då lägger jag oftast av av ren tristess!