fredag 20 april 2012

If you want results - then train like it

Om man vill ha resultat av sin träning duger inte mellanmjölkspassen i längden . Man måste ta i ordentligt - oavsett träningsform eller mål med träningen.* Ganska många vanliga motionärer tror jag har missat detta. Det räcker liksom inte med att tuffa på i samma tempo eller lyfta lika tungt tre gånger i veckan och tro att det ska göra skillnad. Många kanske bara vill röra på sig, komma ut i naturen och må bra. Good enough! Men jag tror lika många funderar på varför resultaten inte kommer. Man undrar hur andra lyckas.

Det här funderade jag till exempel på i onsdags när jag körde Cross. En av styrkedelarna innehöll spänsthopp över bänkar. Spänsthoppen visade sig vara min grej och jag körde max alla tre varv. Jag fattar om man inte orkar hoppa över alla bänkar på en gång utan måste stanna upp, hitta balansen och hoppa igen. Andas. Inga konstigheter. Men det jag inte fattar är varför man vartefter varven går börjar tjuva och hoppar över (inte bildligt!) två eller tre bänkar i början? När man ändå har avsatt tid, värmt upp, kommit igång och väl är där. Varför kör man inte? Själv peppas jag av att vi är en hel grupp och det vore helt uteslutet att skippa några bänkar bara för att jag inte kände för det eller för att jag var trött. Jag ser ju hur alla andra hoppar. Jag hänger på dem. Undantaget om det var första passet efter sjukdom (hade inte valt Cross då) eller om jag började få ont någonstans till exempel. Känslan jag fick i onsdags var dock inte att det handlade om det utan att man helt enkelt inte peppade sig själv särskilt mycket. Visst några bänkar är bättre än inga bänkar men när man ändå var där? Ett annat tips. Orkar du inte göra alla armhävningar på tå? Vila inte utan gör dem på knä! Bara fortsätt så ska du se att det blir fler på tå snart.

Själv kör jag hellre ett tufft och ordentligt pass och vilar helt dagen efter än kör två mellanmjölkspass dagarna efter varandra. Men absolut - det ska tilläggas att ibland är dom där mellanmjölkspassen jättesköna. Att springa utan pulsklocka och bara lyssna på fåglarna. Det är träning för själen och också bra träning. Ibland är huvudet så knökfullt av annat att det är precis vad man behöver. Men några fysiska resultat får man inte om det bara blir mellanmjölk av all träning. Orkar du bara mellanmjölk? Sov mer, ät bättre, välj bort andra saker. Om det är träningsresultat du vill ha.

Ett klassiskt exempel på när jag ändå tycker att det är svårare att peppa mig själv är om jag tränar hemma. Dels är det inte lika roligt och dels blir det inte samma känsla som på gymmet (det är bara styrka jag kör hemma - beachvolley och landsvägscykling funkar dåligt). Det finns det inga andra människor som peppar, pushar, tävlar, imponerar eller inspirerar. Då gäller det särskilt att ha målbilden klar för sig. Varför gör jag det här? Vad vill jag åstadkomma? Vad är dagens program? När slutar jag? När jag är klar! Bodyrock.tv har till exempel jättemånga bra hemmaträningsprogram. Man kan fortfarande tjuva men då finns det i alla fall ett utstakat program att gå efter.

Nästa gång du tränar, oavsett hur, ta i det där lilla extra! Tänk kvalitet. Det ska jag göra.

*Givetvis med följden att man behöver återhämtningspass, variation och rörlighetsträning etc också.



4 kommentarer:

Ulrika sa...

Bra inlägg! Jag skulle vilja tillägga att för att kunna ge järnet - träna tillsammans med andra. För egen del orkar jag minst 50% mer när jag kör med andra än när jag kör själv.

Erika sa...

Håller med! Ska göra allt för att kunna komma loss på onsdag :)

Jojohanna sa...

Väl rutet. Jag mellanmjölkar löpning, och vet att jag borde flytta gränserna. Tack för inspon. Trevlig helg!

Anonym sa...

Redigt