tisdag 20 mars 2012

(Så bra!) Fördjupningskurs i yoga

Wow vilken bra yogakurs jag var på igår kväll! Friskis levererar verkligen - som vanligt. Friskis är en fantastisk förening. Ja jag är lite lyrisk just nu men det är sällan samma ställe kan leverera så många olika saker. Men det kan Friskis. Till det bästa priset märk väl.

Igår kväll trampade jag och Helen till Annexet genom ett kylslaget Stockholm. Där väntade första delen i en fördjupningskurs i yoga. Vi var ungefär 10 deltagare med ganska blandad bakgrund. Bara kvinnor förstås ... Marianne som ledde kursen var väldigt inspirerande. Hon kändes som en riktig yogi - utan att det blev flummigt. Bara så där varm och godhjärtad och på riktigt engagerad på ett sätt som inte går att förställa sig till. Hon var en sådan där person som gjorde att alla kände sig välkomna, sedda och bra.
Min och Helens matta. Annexets (Kungsholmen) yogasal var verkligen mysig! Inte alls som en typsik sal för gruppträning vilket jag verkligen uppskattade. Väggarna var vackert målade och Marianne tände ljus. Tänk, för några år sedan hade jag väldigt svårt för de tända ljusen bara ...

Vi började verkligen från början med händer och fötter, trampdynor och olika punkter i händerna, maglås och rotlås. Sedan gjorde vi solhälsningar och olika framåt- och bakåtböjningar. Med oss fick vi även lite yogahistoria. Visste ni att dagens asanas inte är lika gamla som den mentala delen av yogan. De uppfanns inte förrän på 800-talet och är förhållandevis "moderna". Dock skapades de av män för män (vad annars säg) och dessa män var dessutom små, kortväxta Indier som var vana att tillbringa mycket tid nära marken och absolut inte på kontorsstolar. Därför måste vi anpassa dagens yoga efter våra moderna, västerländska kroppar. Till exempel förespråkade Marianne att vi inte står med fötterna tätt ihop utan en liten bit isär. De indiska männen hade inte så mycket bäcken eller höfter att ta ställning till ... Människor i dag får en konstig vinkel i benen om vi flyttar ihop fötterna. Vi står så på bikramyogan och jag får nog finna mig i att fortsätta med det där. Men vid tillfälle ska jag fråga någon på duCalme om Indierna och moderna höfter!

Jag fick flera bra tips och kände mig stark igår. Bikramyogan har absolut gjort sitt! Det var länge sedan jag gjorde en hund (downward dog) men känslan var absolut bättre igår. Bättre förståelse och bättre rörlighet. Mycket annat påminde förstås också om bikram även om positionerna inte var densamma och det hade jag glädje av. Det var kul att på riktigt få gå igenom olika krigare och andra positionerna.

Ikväll har jag bokat in mig på 80 minuter yoga 2 - också på Annexet. Jag är mycket förväntansfull! Tyvärr är det inte Marianne som har kvällens pass utan de turas om och ikväll är det en annan kvinna. Blir spännande!

4 kommentarer:

Uppochhoppa sa...

Men ÄLSKA på den där känslan att vara på bra plats med bra människor!

Ulrika sa...

Åh! Så det var Marianne som höll i klassen. Hon är ju absolut bäst. Och ja - friskis är unikt, kan inte annat än hålla med.

Erika sa...

Underbar känsla verkligen! Och ja, det var Marianne, verkar vara deras yogaguru :)

LinaTriathlet sa...

Låter härligt!! Kul när det är en annan typ av sal! Hoppas det blir bra ikväll också! :)