söndag 4 mars 2012

Ica hjälper kunderna handla säsongens mat

Åh vilken bra grej tänkte jag när jag klev runt hörnet in bland Ica Lindhagens stora frukt- och grönsaksavdelning ikväll. I taket hängde en stor tavla med årets alla månader och rubriken Vår bästa tid är nu. Det är Icas idé för att hjälpa kunderna att handla säsongssmart mat. Köper man man mat efter säsong är den givetvis godare men chansen att man minskar långa transporter ökar också. Även om till exempel ananas som är i säsong nu alltid måste åka långt såklart. Det är ändå bättre för miljön där ananasen växer att äta den under säsong istället för att kräva ständig tillgång. Ingen bra miljögrej. Dessutom är det billigare att äta säsongens mat.

Så alltså, jag hurrar och applåderar Icas initiativ! Runt områdena med säsongsfrukt ikväll var det faktiskt allra mest folk också. Så bra!

5 kommentarer:

Snabbare, starkare, snyggare sa...

Vilken jättebra grej!

Marliina sa...

Jättebra initivativ men skulle nog vara mer till nytta om de enbart hade Sveriges säsongsmat. Den som inte behöver flyga liksom.

Vi har också något liknande och på vår är det apesliner, mandariner, citroner o kiwi som toppar den här årstiden. Finns inte ens med på din vad jag kan se?

Erika sa...

Håller med om att bara närproducerat vore det bästa!

Kiwi är med, inte de andra... Men jag tänker att Italien ju kan odla vissa saker Sverige inte kan så det gör nog skillnad!

Marliina sa...

Men ananasen har vi genemsamt på våra listor och den odlas nog varken hos dig eller mig ;)

dan scarfo sa...

Nice photos! I enjoy them very much! Hope to see more photos soon