fredag 9 mars 2012

Bananmuffins #paleo

Är lite insnöad på banan, kokos och fika som är paleo just nu. Kokos har jag i och för sig varit insnöad på i flera år ... Ikväll bakade jag i alla fall smarriga bananmuffins som är paleo!  Receptet hittar ni här - jag orkar inte översätta halv tolv en fredagskväll. Tack Sara för tipset! Mina kunde bara ha varit liite geggigare. Kanske om man gör dom på kokosmjöl istället? Mandelmjöl tycker jag ofta kan ge lite torra grejer. Eller så får man ha i mer ägg och/eller kokosolja. Mitt mandelmjöl räckte inte riktigt till så jag hade i ungefär 2 dl kokosmjöl.  Först var jag lite osäker på om jag gillade eller ogillade havssaltet i men kom fram till att det var en riktigt shysst kontrast. Betyget blir ett bra och mättande mellis!

Jag gjorde muffins för jag saknade en bra form. Valnötterna glömde jag totalt bort att ha i. Snopet!
Paleo tror jag är ett bra tänk. Själv tycker jag det är roligast och smartast när det gäller fika eftersom man kan få något riktigt smarrigt men ändå nyttigt på samma gång! Det får också vara mitt inlägg i debatten som pågår i ankdammen av träningsbloggar just nu, på Twitter etc. För mig är Paleo ingen ny grej. Hörde talas om det gjorde jag för några år sedan men träffade folk som åt just så gjorde jag under min premiär på crossfitboxen vintern 2010. Jag och Ulrika testade olika pannkakor, våfflor och muffins som var paleo och varvade med lite raw food-pajer. Det var liksom ingen big deal och jag tror ingen av oss bloggade om just paleogrejen. Det var mest goda, nya och nyttiga grejer.  Våfflorna är toppen att äta efter typ soppa till lunch. Vanliga våfflor säger ju bara shwop så är de borta. Jag har läst om konstigare saker än Paleo bland träningsbloggare, typ fasta i ett dygn, detoxa på juice i några veckor och så vidare.

Inga kommentarer: